09 prosince 2007

Rietveld-Schröder huis - konečně zevnitř

Architekt Gerrit Rietveld postavil dům pro paní Schröderovou v roce 1924. Ona byla malá a bohatá. Proto dům udělal malý, podle jeho ideálů, udělal jí horizontální topení (nejdražší věc v domě), v každém pokoji umyvadlo a v dolních i dveře ven, spojil dům s okolní krajinou (která se bohužel změnila), naplánoval hodně světla, neskrýval účel věcí apod. Byli milenci, pak spolu i žili. Paní Schröderová žila do 94 let a do té doby žila v tom domě a sama ho používala. Jak? Všechno je dost zvláštní.. Horní patro není předělené příčkami, ale jde rozdělit na tři místnosti pomocí šoupacích zdí - ty prý aktivně využívala až do své smrti. Je to docela práce, ale taky hra. Paní Schröderová měla sedací vanu, domácí kino, skryté rádio a spoustu dalších vychytávek ušitých přímo na míru jí a domu s jeho unikátností.

Do domu pouští skupiny po deseti lidech jenom párkrát týdně. Chodí hlavně Japonci. Oni vždycky chodí na nějaký vychytávky. Průvodkyně oddemonstrovala úplně všechno. Jenom nám neukázala mizející roh, na který jsem se nejvíce těšil. Okna notevřela proto, že strašně pršelo :( Tak jsme roh zmizet neviděli :(
Fotit nevím, jestli se tam smělo.. ale dovolil jsem si - potají a bez blesku, proto ty fotky moc dobrý nejsou.

O exteriérech jsem moc neslyšel, protože když prší, a chcalo strašně, tak se jde rovnou dovnitř. Tak jsme vyfasovali návleky a šli..

Fotky jsou jen z horního patra, tam bylo světlo.

Pokoj syna s Rietveldovým křeslem - je vidět i horizontální topení.

Pokoj dcer.
Stůl v kuchyni s jinou Rietveldovou židlí a světlem, topením..
A tady je mizející roh. Obě okna z rohu (spodní malé a velké) se otevřou směrem ven a roh zmizí. Zůstane jen ten z horních oken. Efekt to může bejt fakt dobrej (v průvodci to dobře vypadá..), bohužel jsem neviděl.

A ještě jedna fotka z Kateřinina konventu - muzea křesťanského umění. To mě zase tak nebralo, měl jsem radši jít do univerzitního..

Žádné komentáře: